روز معمار

۳ اردیبهشت ماه روز معمار مبارک

امروز سوم اردیبهشت ماه و «روز معمار» در ایران است. هر ساله در این روز همایش‌ها و مراسمی مرتبط با معماری در گوشه و کنار ایران برگزار و در آنها به مباحث مربوط به این رشته و بزرگداشت معماران ایرانی پرداخته می‌شود.

روز معمار چگونه انتخاب و به تقویم اضافه شد؟

در سال ۲۰۰۹ -مقارن با سال نجوم- یونسکو نام «شیخ بهایی» را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد و در ایران نیز روز سوم اردیبهشت به عنوان «روز بزرگداشت شیخ بهایی» در تقویم ثبت شد. به واسطه تلاش‌های اعضای انجمن مفاخر معماری ایران و سایر تشکل‌ها، سرانجام پس از مکاتبات با دولت، با درخواست گنجاندن «روز معمار» در تقویم موافقت و این روز از سال ۱۳۸۸ به تقویم رسمی کشور اضافه گردید. هر چند که نشانی از دلیل انتخاب سوم اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت شیخ بهایی وجود ندارد، اما بنا به توافق اعضای انجمن یاد شده، نهایتا این تاریخ به عنوان روز معمار انتخاب شده است.

در مطلبی به تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ که در روزنامه همشهری چاپ شده از زبان مهندس قهاری (مدیر وقت انجمن مفاخر معماری ایران) نقل شده: «اعضای انجمن برای نامگذاری روز معمار روزهای مختلفی را در نظر داشتند. روزهایی مثل بزرگداشت قوام شیرازی یا مثلا روز تولد طراح تخت جمشید یامواردی مانند آن. اما در نهایت همه اعضا به این نتیجه رسیدند که روز سوم اردیبهشت که روز بزرگداشت شیخ بهایی نامگذاری شده، روز معمار باشد.
به گفته مهندس قهاری: «اصفهان چهارصد سال به طور مستمر پایتخت ایران بوده و بخش مهمی از بناهای این شهر را شیخ بهایی طراحی کرده و یا بر اجرای  آنها نظارت داشته است. مسجد امام اصفهان را شیخ بهایی ساخته، چهارباغ، سی و سه پل و.. کارهایی مثل تقسیم آب زاینده رود از شاهکارهای شیخ بهایی بوده یا حمامی که با یک شمع آن را گرم می‌کرد.»

لازم به ذکر است که «روز جهانی معماری» اولین دوشنبه ماه اکتبر است و ارتباطی با روز معمار در تقویم ما ندارد.